به طور معمول برای تولید ناودانی پرسی از ورقهای فولادی سیاه استفاده میشود اما با توجه به نیاز در روش تولید پرسی از ورقهای استیل و گالوانیزه نیز میتوان استفاده نمود که به طور
ناودانی معمول گران تر از ناودانیهای فولادی هستند. همچنین در مورد ناودانی پرسی، باید توجه داشته باشید که با توجه به محدودیتهای دستگاه رول فرمینگ، فقط تولید ناودانیهایی با ضخامت کمتر از 6 میلی متر در این روش ممکن میباشد.
کاربردهای ناودانی سنگین
ناودانی سنگین به دلیل وزن بالاتر، مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد. به همین دلیل بیشتر مصرف صنعتی دارد. برخی از کاربردهای این نوع ناودانی عبارتند از:
در دستهبندی ناودانی بر اساس روش تولید، هم دو روش پرسی و فابریک کاربرد دارد که در این مقاله به طور مفصل هرکدام را توضیح خواهیم داد. دستهبندی آخر هم شامل کاربرد ناودانی میشود؛ ناودانی سبک که کمتر از استاندارد تعیینشده ساخته میشود و
ناودانی سنگین که دقیقاً طبق استاندارد اندازهگیریشده تولید میشوند.
تاریخچه ناودانی
پس از جنگ جهانی دوم، تولید آهنآلات و سازههای فلزی به طرز شگفتآوری پیشرفت کرد، به طوری که تعداد کارخانههای تولید فولاد در سراسر جهان نسبت به قبل سه برابر افزایش یافت و منجر به افزایش تولید محصولات فولادی شد. ناودانی نیز یکی از این محصولاتی میباشد. در واقع مصرف ناودانی به پس از جنگ جهانی دوم باز میگردد. این پروفیل در ابتدا غالبا در ساختمانسازی استفاده میشد؛ اما با گذر زمان و با افزایش صنایع مختلف، سفارش کلیه محصولات فولادی و بخصوص ناودانی افزایش یافت و کارخانجات به تولید بیشتر قطعات فولادی پرداختند.
در این مقاله متوجه شدیم که ناودانیهای اروپایی، همان ناودانی سنگین در ایران است. این ناودانی در کاربردهای نیازمند به تحمل وزن و فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین اگر در پروژه خود نیاز به ابزاری دارید که بتوانید در ساخت انواع تیر، ستون و… میزان فشار و بار وارد شده را مهار کنید، این ناودانی پیشنهاد میشود. البته از آن علاوه بر ساختمانسازی در صنایع دیگر مانند خودرو سازی جهت ساخت اتاقک ماشینهای سنگین مانند تریلر استفاده میشود. هدف ما از این مقاله معرفی یکی از بهترین انواع ناودانی، به نام ناودانی UNP است، امیدواریم در توضیح آن موفق عمل کرده باشیم.
لازم به ذکر است که مجموعهی پیوان افتخار همکاری با تمامی تولیدکنندگان فوق را دارد و انواع مختلف ناودانیهای تولیدشده توسط آنها را بهسادهترین صورت ممکن و در کوتاهترین زمان در اختیار خریداران عزیز قرار میدهد.
تفاوت ظاهری
در هنگام مقایسه ناودانی سبک و سنگین، یکی از موارد واضح توجه به ظاهری ناودانی میباشد. به طور معمول ناودانی سبک دارای بالهای موازی میباشد، در حالی که ناودانی سنگین اغلب بالهایی شیب دار با شیب داخلی دارد. علاوه بر این در یک سایز مشخص، ضخامت و عرض بالهای ناودانی سنگین بیشتر از سبک میباشد. نکته دیگری که در مورد ظاهر ناودانی باید به ان توجه داشته باشید این است که انواع ناودانی به دو صورت ساده و مشبک در بازار موجود هستند. نوع مشبک معمولاً از ورق گالوانیزه و به دو حالت گرم و سرد تهیه شده و این نوع از محصولات در بخشهای مختلفی مانند سازههای سبک، برای ساخت قفسههای محکم و همینطور نصب سنگ به حالت خشک مورداستفاده قرار میگیرند. به طور معمول ناودانیهای مشبک از
ناودانی سنگین ساخته میشوند. همینطور
ناودانی نوع ساده بهصورت صنعتی و ساختمانی بازهم با استفاده از ورق گالوانیزه شده با روش
سرد و گرم تولید میگردد. این محصول نیز در سایزهای متنوعی عرضه شده است. ارتفاع محصولات نیز از 30 تا 400 میلیمتر میتواند متغیر باشد و عدد آن تا حد زیادی به کاربرد آن مرتب خواهد بود. میتوان حتی نوع سفارشی آن را نیز در بازار تهیه نمود.